Het gemeentearchief

Het gemeentearchief is een historisch documentatiecentrum in de breedste zin van het woord. U kunt er informatie vinden over de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek) of over een woonhuis, bedrijf, buurt of de gemeente zelf.

Stukken inzien

Het gemeentelijk archief is op werkdagen geopend van 8:30 uur tot 12:30 uur, buiten deze tijden om kun u alleen op afspraak het archief bezoeken.

Om in het gemeentearchief te zoeken, kunt u een afspraak maken met de gemeente via telefoonnummer 14 024, archief@bergendal.nl of door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de gemeente om het archief te raadplegen. Met de gegevens die u opgeeft, gaat de gemeente of het gemeentelijk archief aan de slag. In verband met privacyregels is het niet altijd mogelijk om de gegevens te verstrekken.

Iedereen kan raads- en carrouselstukken, archieven en verzamelingen inzien. Voor stukken over stamboomonderzoek moet u meerderjarig zijn.

U kunt in de legesverordening zien wat de kosten zijn voor inzage of het verkrijgen van stukken uit het archief.

Regionaal Archief Nijmegen

Voor de archieven van de voormalige gemeenten Millingen aan de Rijn en Ubbergen kunt u terecht bij het digitale archief van Regionaal Archief Nijmegen. De beschikbare registraties betreft o.a. de volgende gegevens:

voormalige gemeente Millingen aan de Rijn (archief periode 1811-1948):

  • Geboorteregisters van 1813-1902
  • Huwelijksregisters van 1813-1932
  • Overlijdensregisters van 1813-1950

voormalige gemeente Ubbergen (archief periode 1811-1985):

  • Geboorteregisters 1813-1912
  • Huwelijksregisters van 1813-1932
  • Overlijdensregisters van 1813-1960
  • Bouwvergunningen 1900-1985

Raadstukken

Agenda’s, verslagen en besluitenlijsten van de gemeenteraadsvergaderingen zijn ook in te zien. Raads- en carrouselstukken zijn in principe openbaar. Een uitzondering daarop zijn stukken uit een besloten vergadering. De raadsstukken zijn digitaal beschikbaar.

Stamboomonderzoek

De gemeente kan alleen gegevens aanleveren wanneer de registraties in de gemeente zelf zijn gedaan. Het kan daarom dat u voor uw stamboomonderzoek (genealogisch onderzoek) meerdere gemeenten moet benaderen. Dit kan als volgt:  

  • U kunt een verzoek indienen voor genealogische gegevens bij de gemeente. Als blijkt dat de gegevens in het gemeentelijk archief gezocht moeten worden, kan de gemeente uw verzoek doorzenden.
  • Als de gegevens niet in het gemeentelijk archief liggen, kunt u terecht bij de Rijksarchiefdienst. Hier worden nog oudere gegevens bewaard. Een verzoek aan de Rijksarchiefdienst kunt u het best schriftelijk indienen. De gemeente kan u hierover nadere informatie geven.

Archief website

Mocht u willen weten wat er op een bepaalde datum op de gemeentelijke website stond, dan kunt u deze informatie vinden in het archief van de website. U kunt terug zoeken tot 16 februari 2017.