Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)

De Tozo-regeling is een tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers. Het is een tijdelijke uitkering voor ZZP’ers en andere ondernemers die tijdelijk minder inkomsten hebben en het zonder deze uitkering financieel niet redden.

Wat is de Tozo?

  • De Tozo 1 kon aangevraagd worden vanaf 1 maart tot en met 31 mei.  Deze bijstandsregeling is voor maximaal 3 maanden. Bij de beoordeling is geen vermogens- of partnertoets.
  • De Tozo 2 loopt van 1 juni tot en met 30 september. Tozo 2 houdt in tegenstelling tot Tozo 1 wél rekening met het inkomen van een eventuele partner. Het inkomen van de partner wordt in mindering gebracht op de Tozo 2 uitkering. Voor samenwonenden bedraagt de Tozo uitkering € 1500,-. Tozo 2 kunt u met terugwerkende kracht tot 1 juni 2020 aanvragen voor een periode van maximaal 4 maanden. Ook ZZP-ers en ondernemers die al gebruik maken van de Tozo 1 kunnen Tozo 2 aanvragen. Maar in de periode dat u Tozo 1 ontvangt heeft u geen recht op Tozo 2.

Enkele voorbeelden:

Loopt uw huidige Tozo 1 uitkering tot en met 31 mei? Dan kunt u voor 4 maanden Tozo 2 aanvragen; van 1 juni tot en met 30 september. Loopt uw huidige Tozo 1 uitkering door tot 30 juni? Dan kunt u maximaal 3 maanden (juli, augustus, september) Tozo 2 krijgen. Krijgt u in juni, juli en augustus 2020 nog een Tozo 1 uitkering? Dan is Tozo 2 voor maximaal 1 maand mogelijk.

  • Daarnaast is ondersteuning mogelijk in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal, tegen een rentepercentage van 2%. Deze lening moet u in 3 jaar terugbetalen vanaf 1 januari 2021. De hoogte van het bedrijfskapitaal is maximaal € 10.157,-. Heeft u al een bedrijfskrediet ontvangen van €10.157,-? Dan komt u in de Tozo 2 niet opnieuw in aanmerking voor een bedrijfskapitaal.

Hoe vraagt u de Tozo-regeling aan en wat gebeurt er daarna?

  • Vul het online aanvraagformulier voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in via de website van Solo. U moet daarvoor een gebruikersaccount aanmaken op die website. Loopt de website van Solo vast? Probeer het dan later nog eens. Het kan erg druk zijn met aanvragen. 
  • Hebben wij uw aanvraag ontvangen? Dan ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van ons. Deze brief is een bevestiging dat wij met uw aanvraag bezig zijn. In de brief staat een zaaknummer. Dit zaaknummer moet u gebruiken als u contact met ons heeft.  
  • Als uw aanvraag compleet is hoeft u geen bewijsstukken meer in te leveren. Als uw aanvraag niet compleet is, geven wij in de brief aan welke bewijsstukken u nog in moet leveren. Uw aanvraag moet namelijk helemaal compleet zijn. Heeft u alles ingeleverd dan kunt erop vertrouwen dat wij uw aanvraag afhandelen.
  • Is uw aanvraag compleet? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk een beslissing. Als u recht heeft op de Tozo 2 dan betalen wij de uitkering zo spoedig mogelijk. Wij betalen de maandelijkse uitkering achteraf rond de 10e van de volgende maand. Op onze website kunt u het maandelijkse betaalschema vinden.
  • Ontvangt u een Tozo-uitkering? Dan kunt u inkomsten en wijzigingen in uw situatie direct online doorgeven. Ga naar de pagina Bijstand, wijziging doorgeven of naar de pagina Bijstand, inkomsten doorgeven. Weet u niet welke inkomsten van uw bedrijf u door moet geven? Kijk dan bij Tozo-aanvraag: welke inkomsten van uw bedrijf geeft u door?
  • Onterecht gebruik van de regeling kan een boete opleveren, naast de verplichting om de ontvangen uitkering terug te betalen.

Vragen?

Vragen over de Tozo kunt u mailen naar bbz@bergendal.nl.

Heeft u als ondernemer een andere vraag? Bel dan naar 024-7516580, onze medewerkers telefonie verbinden u naar de juiste medewerker. U kunt uw vraag ook mailen naar ondernemersspreekuur@bergendal.nl.

Pagina opties