De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.

Voorbeelden van akten:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte

U vraagt een afschrift of uittreksel van een akte aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Voor een echtscheidingsakte is dit de gemeente waar de huwelijksakte is opgesteld.

Aanvraag particulier

U kunt het uittreksel online (met DigiD) aanvragen en krijgt het dan per post thuis gestuurd. Met onderstaande formulier kunt u ook een uittreksel aanvragen als u woont in een van de volgende landen: Belgie, Frankrijk, Engeland, Ierland en Duitsland. Woont u niet in een van deze landen? Kijk dan onder het kopje `Woont u in een ander land in de EU?'

Aanvraag afschrift Burgerlijke Stand door particulier

Aanvraag organisatie

Ook bedrijven en organisaties zoals bijvoorbeeld advocaten, notarissen, gerechtdeurwaarders, levensverzekeringen en bewindvoerders kunnen het uittreksel direct online aanvragen. Hiervoor moet u, als bedrijf of organisatie inloggen met e-Herkenning. U heeft hiervoor een eHerkenningsmiddel nodig met betrouwbaarheidsniveau niveau 2+ of hoger.

Aanvraag afschrift Burgerlijke Stand door bedrijf of organisatie

Afspraak maken

Regelt u dit liever in het gemeentehuis? 

Maak een afspraak(externe link)

Woont u in een ander land in de EU?

Dan kunt u een uittreksel bij de gemeente Berg en Dal aanvragen via eIDAS. U logt dan in met de digitale identificatiemiddel van het land waar u woont. Kijk voor meer informatie en welke landen op eIDAS aangesloten zijn op de website van de Rijksoverheid.(externe link)

Wat moet ik doen?

U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.

Een uittreksel aanvragen

U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:

  • Voor uzelf.
  • Voor uw kind. Ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar.
  • Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.
  • In geval van overlijdensakte: U kunt met uw eigen DigiD ook de overlijdensakte van uw ouder(s) aanvragen. Geef bij de aanvraag aan waarvoor u deze nodig heeft.

Internationaal uittreksel

Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.

Wat heb ik nodig?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld. Let op: bij het servicepunt Burgerzaken in Millingen kunt u alleen pinnen, niet contant betalen.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Kosten

Kosten 2024: € 16,60

Hoe lang duurt het?

  • Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het afschrift of uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.