Babbeltrucs. Trap er niet in!
Financieel misbruik van ouderen komt veel voor. Veel vaker dan u denkt. Bent u al wat ouder? Zorg dan dat u goed op de hoogte bent. Bijvoorbeeld van veelvoorkomende trucs die oplichters gebruiken. Daar kunt u van leren. Als u de trucs kent, heeft u misschien eerder door dat u met een oplichter te maken heeft.
Misbruik kan iedereen overkomen. Oplichters zijn erg brutaal. Ze doen zich voor als medewerkers van bijvoorbeeld de politie, de gemeente, het elektriciteitsbedrijf. Trap er niet in!
- Gebruik altijd een kierstandhouder bij het openen van de deur.
- Laat niemand binnen waar u geen afspraak mee heeft gemaakt.
- Vraag altijd naar legitimatie.
- Twijfelt u? Neem contact op met de politie. Of met de organisatie waar degene van zegt te zijn.
- Doe aangifte bij de politie: Dit kan telefonisch via 0900-8844 of online via de website van de politie.
- Blokkeer uw bankpassen: Neem direct contact op met uw bank en de bankpassenmeldcentrale (0800 - 0313).
- Neem contact op met Slachtofferhulp Nederland: Zij kunnen u ondersteunen bij het verwerken van de gebeurtenis en u adviseren over de volgende stappen.
- Waarschuw anderen: Informeer uw omgeving over de babbeltruc, zodat ook anderen alert kunnen zijn.
Een medewerker van de woningbouwvereniging doet onderzoek naar brandpreventie
Een bejaarde vrouw werd bestolen van haar sierraden door iemand die zich voordeed als medewerker van woningcorporatie. Zogenaamd voor brandpreventie. Hij belde aan en voor ze het wist stond hij in de gang. De man gaf de vrouw opdrachten in huis, zogenaamd voor het onderzoek. Terwijl de vrouw bezig was met de opdrachten, had de man tijd om het huis te doorzoeken en er vandoor te gaan met haar sierraden. Trap er niet in. De woningbouwvereniging kondigt een bezoek altijd aan.
Een politieagent wil uw waardevolle spullen bewaren
Een agent belde op en zei dat de politie bezig was met een buurtonderzoek. Hij vroeg of de man waardevolle spullen in huis had, bijvoorbeeld geld, goud of sierraden. Toen de man aangaf dat hij waardevolle spullen had, vroeg de agent hem om die in bewaring te geven bij de politie. Heel kort daarna stond er daadwerkelijk een agent aan de deur om de spullen mee te nemen. Trap er niet in! Het ging hier natuurlijk om een nepagent. De echte politie zou u nooit vragen waardevolle spullen af te geven.
Een medewerker van de bank haalt uw bankpas op
Een vrouw kreeg een telefoontje van een medewerker van de bank. Er was iets mis met haar bankpas en ze stuurden iemand langs om de bankpas op te halen. Degene die aan de deur kwam vroeg ook nog op een slimme manier om de pincode. Binnen de kortste keren werd de rekening van de vrouw leeggehaald. Trap er niet in! Echte medewerkers van de bank komen nooit langs om uw bankpas op te halen en vragen nooit naar uw pincode.
Wat kunt u doen als u al slachtoffer bent geworden?
- Doe aangifte bij de politie: Dit kan telefonisch via 0900-8844 of online via de website van de politie.
- Blokkeer uw bankpassen: Neem direct contact op met uw bank en de bankpassenmeldcentrale (0800 - 0313).
- Neem contact op met Slachtofferhulp Nederland: Zij kunnen u ondersteunen bij het verwerken van de gebeurtenis en u adviseren over de volgende stappen.
- Waarschuw anderen: Informeer uw omgeving over de babbeltruc, zodat ook anderen alert kunnen zijn.
Praktische tips tegen financieel misbruik
Kom maandag 6 oktober van 14.30 tot 16.00 uur naar dorpshuis Kerstendal. Dan krijgt u praktische tips van de Rabobank, de politie, de notaris en Veilig Thuis; waar moet u op letten en waar kunt u terecht voor advies. Meer informatie via Praktische tips tegen financieel misbruik.