Bezwaar maken
Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Bijvoorbeeld:
- U heeft een vergunning aangevraagd, maar niet gekregen;
- U heeft een Wmo-voorziening of bijzondere bijstand aangevraagd, en de gemeente heeft uw aanvraag afgewezen;
- Uw uitkering is beëindigd en u bent het daar niet mee eens.
Vaak kunt u bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente. Dit doet u door het digitale formulier in te vullen of per post een bezwaarschrift te sturen naar het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de burgemeester of de gemeenteraad. In uw bezwaarschrift legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. De gemeente moet dan opnieuw beslissen. Bent u het ook niet eens met dit tweede besluit? Dan kunt u vaak beroep indienen bij de rechter.
Bezwaar digitaal indienen
Een bezwaar kunt u direct online indienen. Hiervoor heeft u een DigiD nodig.
Bezwaar schriftelijk indienen
Dat kan binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt. Deze periode begint op de dag ná de datum waarop het besluit aan u is gestuurd.
In uw brief staat het volgende:
- Uw naam, adres en telefoonnummer;
- De datum van uw bezwaarschrift;
- Een beschrijving van het besluit of stuur een kopie hiervan mee;
- Waarom u het niet eens bent met het besluit;
- Uw handtekening.
Stuur het bezwaarschrift naar:
College van burgemeester en wethouders / burgemeester van de gemeente Berg en Dal
Postbus 20
6560 AA Groesbeek
Bezwaar maken namens iemand anders
Maakt u bezwaar namens iemand anders of namens een rechtspersoon?
Stuur dan een ingevuld en ondertekend formulier 'Machtiging bezwaar' mee. Een advocaat heeft deze machtiging niet nodig.
Maakt u bezwaar namens een rechtspersoon, dan moeten alle leden die tekenbevoegd zijn het bezwaar ondertekenen. Wie dit zijn staat in de statuten of een uittreksel van de Kamer van Koophandel. Stuur een kopie van de statuten of het uittreksel mee met uw bezwaarschrift.
Goed om te weten
Er is een Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Groesbeek 2015
Contact
Als u vragen heeft over de behandeling van uw bezwaarschrift, dan kunt u contact opnemen met de secretaris van de Bezwarencommissie, de heer A.G.M. van Swam, via het telefoonnummer 14024.