Columns uit de raad

In iedere uitgave van het weekblad De Rozet verschijnt er een column uit de raad, geschreven door een raads- of carrousellid. Hieronder staat een overzicht van de columns die in De Rozet zijn geplaatst.

Column Kernachtig Groesbeek - 13 juni 2026

Het Groesbeekse Bos

Efkes een stukske geschiedenis ovver het wald: het Groesbeekse bos ligt op een stuwwal, zo’n 80 meter boven de zeespiegel. Deze stuwwal is opgebouwd in de derde ijstijd uit verschillende lagen grond die vooruit werden gestuwd. Grappig genoeg vergelijkbaar met  Kernachtig Groesbeek; eveneens opgebouwd uit verschillende partijen (VOLG, Sociaal Groesbeek en GVP). Een gevarieerd landschap en de laatste twee bestuurstermijnen volop opgestuwd !

Een van onze kernwaarden is zorg voor mens en natuur. Waar kun je dat beter combineren dan in het bos. Kernachtig Groesbeek is enorm trots op onze mooie gemeente, op het heuvelachtige landschap en de Groesbeekse bossen. Vakantiegangers en recreatie vinden we belangrijk. De bossen en de heuvels bieden een perfecte gelegenheid om te wandelen, te sporten en te fietsen.

Kernachtig Groesbeek is nauw betrokken geweest bij het beheer, de ontwikkeling en verbetering van de nieuwe fiets- en wandelknooppunten. Die zijn veel duidelijker zichtbaar geworden. De wandelknooppunten zijn zelfs helemaal nieuw.

Bewust ? Politiek kun je soms ook wel vergelijken met een flinke wandeltocht: ‘stap voor stap’ wordt naar een oplossing toegewerkt ! Of om alvast iedereen een beetje te laten oefenen; misschien nemen meer burgers de moeite om over 4 jaar naar het stembureau te wandelen en gebruik te maken van de democratische rechten ?

Laten we trots zijn op onze mooie bossen. Kernachtig Groesbeek is er supertrots op.  Dus goj eens dukker wandelen! Misschien komde iemand van Kernachtig Groesbeek tegge. En kun je slenterend of lekker doorstappend de politiek bespreken !

Column CDA - 30 mei 2026

Boerenverstand in de raad

De verkiezingen hebben we achter de rug en een nieuw college is gevormd. Dat proces is iets van mensenwerk en heeft weinig met de inhoud te maken. In dit proces hebben we ons als CDA Berg en Dal constructief opgesteld en weinig breekpunten benoemd. Wat we wel benoemd hebben is dat het college met 4 FTE aan wethouders aan de max zit. Dus wanneer voor vijf wethouders gekozen wordt zou dat wat ons betreft onderling verdeeld moeten worden, gemiddeld 80%. Elke voltijdse wethouder kost de gemeente jaarlijks ca. 150.000 euro. Geld wat uiteindelijk door onze burgers opgebracht moet worden. Of het betekent minder geld voor goede voorzieningen voor onze gemeente.

Nou lijk ik wel een beetje een zuinige boer, maar ik vind dat te gemakkelijk geld wordt uitgegeven aan dingen die onze burgers niets oplevert. Het CDA Berg en Dal zal als oppositie partij hierop blijven hameren en zich blijven inzetten om goede voorzieningen te blijven houden tegen lage lasten. Dit is natuurlijk ook wat ik als ondernemer geleerd heb. Een euro kun je maar één keer uitgeven en het geld groeit niet aan een boom. 

Direct na de installatie kregen we al direct als raad een spannend beslispunt, namelijk de huisvesting van asielzoekers in het Fletcher hotel in de Ooij. Wij zijn als CDA Berg en Dal zeker niet tegen opvang van deze mensen, maar de manier waarop haalde wat ons betreft niet de schoonheidsprijs. Mensen voelen zich terecht overvallen door het ontbreken van participatie van zowel het COA als de gemeente. Als je als bedrijf of particulier wat wilt ondernemen moet je aan tal van onderzoeken en participatietrajecten voldoen om een veilige leefomgeving te houden. Dat principe lijkt dan ineens van tafel geveegd te worden. Het CDA Berg en Dal heeft kritiek op deze werkwijze. 

En hadden we met het COA niet heel nadrukkelijk andere afspraken gemaakt?!
In november 2022 overviel COA de gemeente met de plotselinge plaatsing van zestig AMV-ers (alleenstaande minderjarige vreemdelingen, in dit geval jongens tussen 14 en 18 jaar) in Groesbeek. We spraken toen af: Dat kan en moet anders! Door inwoners tijdig te informeren en als gemeente tijd te kunnen nemen om dagbesteding en scholing goed voor te bereiden, voorkomt het COA dat het draagvlak onder inwoners afneemt. De meeste mensen zijn gelukkig nog steeds vóór de opvang van vluchtelingen. Het CDA Berg en Dal is dat ook. Maar de manier waarop kan beter. Moet beter. Dat was voor ons als fractie de reden waarom we tegen dit voorstel gestemd hebben. 

Politiek is wat ons betreft spelen op de bal en niet op de persoon. Juist doordat er debat gevoerd wordt proberen wij voorstellen van het college beter te maken. En dat alles met een beetje boerenverstand. Wat kan daar mis mee zijn?! 

Martien Nillesen
Fractievoorzitter CDA Berg en Dal
Mei 2026

Column D66 - 16 mei 2026

Samen vooruit in al onze dorpen

Wat was het spannend de afgelopen periode. Toen na de verkiezingen bleek dat wij slechts vier stemmen tekortkwamen voor een derde zetel, hebben we een hertelling aangevraagd. Met steun van andere partijen werd die uitgevoerd, met als uitkomst: D66 blijft met drie zetels vertegenwoordigd in de gemeenteraad. Afgelopen weken spraken we met LOKAAL! en Kernachtig Groesbeek intensief over de toekomst van Berg en Dal. Verschillende partijen, verschillende accenten, maar met één gedeelde ambitie: samen vooruit voor al onze dorpen.

In die gesprekken stonden niet de verschillen centraal, maar juist wat we herkennen. Want of je nu in Groesbeek, de polder of op de stuwwal woont: de vragen lijken vaak verrassend veel op elkaar. Kun je straks nog een woning vinden in je eigen dorp? Blijft de zorg toegankelijk? En zorgen we ervoor dat dorpen leefbaar blijven, met plekken waar je elkaar ontmoet?

Afgelopen week is het coalitieakkoord afgerond en gepubliceerd. We zijn trots op het resultaat dat er nu ligt. D66 heeft Marlou van Grinsven-Peters voorgedragen als wethouder. Met haar betrokkenheid, frisse energie en kennis van onze dorpen nemen we verantwoordelijkheid in het college.

De komende vier jaar willen we dat inwoners sneller geholpen worden wanneer nodig. Door wachtlijsten bij het sociaal team aan te pakken en in te zetten op preventie, proberen we grotere gezondheidsproblemen te voorkomen. Door zorg en onderwijs beter samen te laten werken, zorgen we dat gezinnen niet van loket naar loket hoeven, maar één duidelijk aanspreekpunt hebben.

Daarnaast blijft het vinden van een passende woning voor veel inwoners een grote uitdaging. Daarom zetten we in op bouwen, verspreid over onze dorpen, met aandacht voor starters en eenverdieners. Want als mensen in hun eigen dorp kunnen blijven wonen, blijven dorpen levendig en herkenbaar. Dat is belangrijk voor verenigingen, tradities en het culturele leven dat onze dorpen kleur geeft.

Tegelijk kijken we vooruit naar een duurzame toekomst. Door woningen energiezuiniger te maken en inwoners te helpen hun energierekening te verlagen, maken we verduurzaming haalbaar en betaalbaar. Ook ondersteunen we innovatieve lokale initiatieven, zoals energiehubs en buurtbatterijen om netcongestie tegen te gaan.

Leefbare dorpen vragen daarnaast om goede voorzieningen. Denk aan dorpshuizen, sportvoorzieningen, het zwembad in Groesbeek en plekken als de Mallemolen. Dat zijn de plekken waar het dagelijks leven in onze dorpen samenkomt.

Met veel plezier vertegenwoordigen Jos, Jelbrich en Tom D66 Berg en Dal in de raad. Samen met inwoners, verenigingen en ondernemers willen we blijven bouwen aan een gemeente waarin iedereen mee kan doen en vooruit kan.

Heeft u vragen, ideeën of wilt u kennismaken? Neem gerust contact op via fractie@d66bergendal.nl.

Jos Verstegen, Marlou van Grinsven-Peters, Jelbrich de Vries en Tom Bloemberg
Fractie D66 Berg en Dal

Column VVD - 16 mei 2026

Winnen, maar niet mee mogen doen

In Berg en Dal kun je verkiezingen winnen en toch buitenspel staan.

De Berg en Dalse VVD kreeg er bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen een zetel bij. Meer inwoners spraken hun vertrouwen uit in een partij die staat voor ondernemerschap, veiligheid en duidelijke keuzes. En toch zitten we niet aan tafel. Geen plek in de coalitie, geen directe invloed op de koers van onze gemeente. Dat is geen verwijt, maar wel een feit. En het wringt, juist nu.

Neem de discussie over de opvang van asielzoekers in Ooij. Een besluit met grote impact op een kleine kern. Inwoners maken zich zorgen over leefbaarheid, veiligheid en draagvlak. Begrijpelijke vragen, die serieus genomen moeten worden.

Maar wat zien we gebeuren? Aantallen worden vastgesteld, locaties aangewezen, en de lokale gemeenschap mag vooral achteraf meepraten. Niet over de keuze zelf.

Dit is precies waar politiek ertoe doet. Want politiek gaat niet alleen over het uitvoeren van beleid, maar over het maken van keuzes. Over het wegen van belangen. Over het stellen van grenzen, ook richting Den Haag.

Wij hadden daar voor de verkiezingen al een andere lijn in gekozen. Niet door problemen te ontkennen, maar door ze eerlijk te benoemen. Door te kijken naar wat onze dorpen aankunnen. Door niet automatisch mee te bewegen met landelijke druk, maar eerst lokaal draagvlak serieus te nemen. Dat gesprek voeren wij nu vanuit de oppositie.

En misschien is dat precies waar onze rol nu ligt. Niet om mee te bewegen in bestuurlijke vanzelfsprekendheid, maar om vragen te blijven stellen. Wie beslist wat? Wat betekent dit voor onze inwoners? En waar ligt de grens?

Want uiteindelijk gaat het niet om zetels of posities, maar om vertrouwen. Het vertrouwen van inwoners dat hun stem ertoe doet. Winnen is mooi en daar zijn we dankbaar voor. Het echte verschil maak je door te blijven staan voor waar je in gelooft.

Juist als je niet mee mag doen.

Remco Hammer, fractievoorzitter Berg en Dalse VVD

Column Kernachtig Groesbeek - 21 februari 2026

Gratis bier

Als het gaat om de inrichting van het marktplein, een nieuw zwembad op de plaats van de Lubert, het tegengaan van de verkeersdrukte in het centrum van Groesbeek dan zitten de gemeenteraadsleden op het puntje van hun stoel. We weten het allemaal beter.

De term ‘gratis bier’ is de laatste jaren populair geworden. Caroline van der Plas is er bekend door geworden. Het betekent 'kwistig strooien met geld'. In deze tijd van verkiezingen en politieke beloftes betekent het een voorstel doen zonder financiële dekking. Dus eigenlijk bestaat ‘gratis bier’ niet want uiteindelijk moet elk biertje toch, bij het verlaten van de kroeg, afgerekend worden. En zoals in elke gemeente heeft ook de gemeenteraad in Berg en Dal het laatste woord als het gaat om het huishoudboekje.

Zo vlak voor de carnaval moest ik – als hartstochtelijk liefhebber – aan de uitdrukking ‘gratis bier’ denken. Kernachtig Groesbeek heeft voorgesteld om de praalwagenbouwers in Berg en Dal te ondersteunen met een collectieve verzekering. Geen ‘gratis bier – motie’ maar overgenomen door burgemeester en wethouders van Berg en Dal die daarvoor € 45.000,- hebben gereserveerd. Bij succes ook in de komende jaren. Een goede zaak: tradities levend houden, mensen verbinden en vriendschappen creëren. Niet alleen met carnaval maar in het algemeen. Eén van de speerpunten van Kernachtig Groesbeek.

Voor het bier zorgen de carnavalsverenigingen trouwens zelf wel. Weliswaar niet gratis maar tegen beperkte kosten schat ik zo in ! Wie met regelmaat naar Omroep Berg en Dal kijkt ziet in de nissenhutten de stapels voorbijkomen.

Ook nu de verkiezingen voor de deur staan komt Kernachtig Groesbeek niet met beloftes die nooit waar te maken zijn. Nee, wij blijven met de voeten op de grond en geven duidelijk aan wat we gaan realiseren de komende 4 jaar. Net zoals we dat trouwens voor 4 jaar ook hebben gedaan. Zeggen wat je gaat doen en daarna doen wat je hebt gezegd.

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want, net als in Den Haag, werken we hier ook met “de meeste stemmen gelden”. Dus kiezer, wil je dat onze doelen worden bereikt de komende 4 jaar? Stem dan op 18 maart op Kernachtig Groesbeek. Laat uw stem niet verloren gaan!

Kernachtig Groesbeek

Column LOKAAL! - 21 februari 2026

LOKAAL! Gewoon doen!

Soms lijkt de politiek ver weg. Grote woorden, dikke plannen, maar weinig herkenning. Terwijl het leven zich juist afspeelt in kleine dingen. In de straat waar je woont. De winkel die verdwijnt. De voetbalclub die vrijwilligers tekortkomt. De dochter of zoon die geen betaalbare woning kan vinden. Of dat ene bankje waar je elke dag even zit en denkt: wat wonen we hier eigenlijk mooi.

Zo kan het dus ook anders—of beter gezegd: zo dóen we dat gewoon.

Politiek die niet begint in Den Haag, maar op de stoep. Die niet vraagt: wat mag niet?, maar: wat kan wél? En die niet draait om ideologie, maar om gezond verstand. Om doen wat nodig is, voor wie hier woont.

In Berg en Dal leven we midden in een uniek landschap. De polder, de stuwwal, onze dorpen met hun eigen karakter. Dat koester je. Niet door alles vast te zetten, maar door zorgvuldig keuzes te maken. Wel bouwen, maar mét respect voor natuur en dorp. Wel verduurzamen, maar betaalbaar en logisch. Geen windmolens in de polder, geen zonnevelden waar het landschap verdwijnt—maar eerst de daken benutten. Met heringevoerde subsidies voor zon op dak. En met fix‑teams die thuiskomen voor kleine aanpassingen: tochtstrips, zuinige kranen, led‑verlichting in de straat. Gewoon doen wat werkt.

En ja, er moet gebouwd worden. Voor jongeren die nu noodgedwongen thuis blijven wonen. Voor ouderen die kleiner willen wonen, maar wel in hun eigen dorp. Voor mensen die zorgen voor een ander en graag dichtbij elkaar willen wonen. Dat vraagt geen luchtkastelen, maar concrete plannen. In alle kernen. Met inwoners aan tafel. Niet over hen, maar mét hen.

Leefbaarheid zit vaak in kleine keuzes. Een dorpshuis dat multifunctioneel gebruikt mag worden. Een bibliotheek die blijft. Een kermis die toch doorgaat. Een ambtenaar die langskomt als iemand zelf niet naar het gemeentehuis kan. Of gewoon: een gemeente die de telefoon opneemt en met je meedenkt.

En leefbaarheid betekent óók veiligheid. Daarom willen we meer 30‑kilometerzones, zodat dorpsstraten weer veilig worden voor kinderen, fietsers en ouderen. In Beek moet de brandweerkazerne verplaatst worden, zodat de aanrijtijden in de polder verbeteren — iets waar inwoners écht op moeten kunnen vertrouwen. Maar ook om extra ruimte te bieden aan woningbouw!

Zo ontstaat vertrouwen. Niet door grote beloftes, maar door zichtbaar te zijn. Door te luisteren. Door soms ook “nee” te zeggen, maar wél uit te leggen waarom. En door de belangen van mensen die nog geen stem hebben – onze kinderen – mee te wegen in wat we vandaag besluiten.

Misschien is dat wel waar lokale politiek over gaat. Niet over gelijk krijgen, maar over samen verder komen. Niet over harder schreeuwen, maar over beter zorgen. Voor elkaar. Voor onze dorpen. Voor de toekomst.

LOKAAL! Gewoon doen!

Column CDA - 7 februari 2026

Goed voor elkaar

Zo’n twee weken geleden nam Groesbeek afscheid van zijn geliefde oud-pastoor Jan van Gestel. Het werd een groots afscheid dat Jan meer dan verdiende. Tijdens de uitvaartdienst sprak pastoor Aloys van Velthoven over de saamhorigheid die het overlijden van Jan van Gestel teweeg had gebracht. Honderden mensen woonden de uitvaartdienst bij, nog eens honderden mensen volgden de dienst vanuit huis via Omroep Berg en Dal. En een dag eerder vormden vele honderden mensen, zo niet meer, een erehaag toen Jan van zijn huis aan de Zevenheuvelenweg naar ‘zijn’ kerk, de Cosmas en Damianus in het centrum van Groesbeek, werd gebracht, vergezeld van fanfare Wilhelmina, schutterij St. Hubertus en bromfietsclub D’n blauwe walm.

Inspiratiebron
Van Velthoven sprak tijdens zijn overweging de wens uit dat Groesbeek zo sterk mag zijn om elkaar ook in de toekomst te blijven dragen, in geloof maar ook als gemeenschap. Het zijn woorden die mij als CDA’er bijzonder aanspreken. Let wel, dit is geen oproep om allemaal weer naar de kerk te gaan, maar de gemeenschapszin die Jan van Gestel naast zijn eigenlijke werk als pastoor aan de dag legde met zijn talloze maatschappelijke initiatieven, vele lidmaatschappen van verenigingen (waaronder die van het CDA) en persoonlijke contacten mag een inspiratiebron voor ons allemaal zijn.

Zorgzame gemeenschap
Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur gaat de lokale politiek weer op campagne. Onderlinge verschillen worden dan uitvergroot en er worden soms felle discussie gevoerd. Dat hoort erbij. Ons verkiezingsprogramma heet ‘Goed voor elkaar’ en kan ik van harte aanbevelen. Het is sterk op die gemeenschapszin gericht. Het CDA staat midden in de samenleving en zet zich in voor alle inwoners die willen bijdragen aan een sterke, veilige en zorgzame gemeenschap. We geloven in de kracht van samenwerking en in de betrokkenheid van inwoners bij hun eigen leefomgeving. Het verenigingsleven, dorpshuizen, scholen en lokale evenementen zoals kermis en carnaval vormen de basis van een hechte samenleving waar respect, normen en waarden en omzien naar elkaar richting geven in een onzekere en snel veranderende wereld.

Samen doen
Het CDA ziet voor de gemeente vooral een faciliterende rol weggelegd: niet alles als lokale overheid willen regelen, maar de lokale samenleving versterken, zodat inwoners zoveel mogelijk zelf vorm kunnen geven aan hun leven en omgeving. Daarbij kiezen we voor een politiek van samenwerking in plaats van polarisatie. En dankzij korte lijnen met provincie, Tweede Kamer en Europa kunnen we lokale belangen ook effectief verbinden met bredere besluitvorming. 
Ik heb ontzettend veel zin om samen met onze lijsttrekker, Martien Nillesen, en alle andere kandidaten op onze kieslijst, de komende raadsperiode vorm te geven aan onze gemeente. Maar laten we het vooral samen doen.

Dave van Loon
CDA Berg en Dal

Bekijk ons verkiezingsprogramma op: https://www.cda.nl/gelderland/berg-en-dal
 

Waarom zou betaalbaar wonen niet gewoon normaal zijn?

Doe mee. Denk mee. Kies voor betaalbaar wonen, sterke zorg en meer groen


Betaalbaar wonen. Het is niet zomaar een politiek thema, het is hét verhaal van veel mensen die we spreken in onze dorpen: jongeren die noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, gezinnen die geen betaalbaar huis vinden, ouderen die kleiner willen wonen maar nergens terechtkunnen. Die verhalen nemen we serieus en we willen er samen wat aan doen!

Wonen is een recht, geen verdienmodel. Er liggen plannen klaar, zoals de Groene Driehoek in Millingen, Leuth-Zuid, Reomie in Ooij, Dekkerswald en Groen Groesbeek. Tegelijk horen we zorgen over dure koophuizen en het tekort aan sociale huur en middenhuur. Wat ons betreft komt er in élk dorp ruimte voor betaalbare woningen. Voor starters, gezinnen en ouderen.

Een fijn leven bestaat uit meer dan een huis. Een buurt moet ook zorgzaam, groen en gezond zijn. Met ruimte om te wandelen, veilig te fietsen en elkaar te ontmoeten. Want als mensen elkaar kennen en ontmoeten, ontstaat vanzelf meer omzien naar elkaar. Dat is preventie in de praktijk: eenzaamheid voorkomen, zorg dichtbij organiseren en problemen eerder oppakken. Daarom pleiten we voor buurten waar ontmoeting vanzelfsprekend is én waar inwoners meedenken over hun leefomgeving. Niet plannen maken over mensen, maar mét mensen. Want wie weet beter wat werkt in Ooij, Beek, Millingen of Groesbeek dan de inwoners zelf?

Ook onze prachtige omgeving vraagt om zorg en aandacht. De polders, heuvels, uiterwaarden, bossen en dorpsranden maken Berg en Dal uniek. Met ruimte voor natuur-inclusieve landbouw, eerlijke verdienmodellen voor boeren en kleinschalig toerisme houden we onze omgeving leefbaar én versterken we onze lokale economie.

Met GroenLinks en PvdA vormen we nu samen één grote lokale beweging. Die beweging is nog sterker als veel mensen zich erin herkennen en met ons meedoen.

Daarom nodigen we iedereen uit om mee te praten. Wat werkt in je buurt of dorp? Wat heb je nodig om prettig te wonen en leven? Lokale kennis en ervaring zijn onmisbaar, in welk dorp of buitengebied je ook woont of werkt. Deel je ideeën via bergendal.groenlinkspvda.nl/contact/, kom op xx maart naar onze avond over wonen en stem bij de verkiezingen op GroenLinks-PvdA.

Samen maken we onze gemeente socialer, groener en eerlijker.

Caroline, Henny, Frank, Ine, Sebastiaan, Monique, Elco, Jory, Jasper
en alle anderen van GroenLinks-PvdA Berg en Dal


Waar GroenLinks-PvdA Berg en Dal voor staat:
•    Meer betaalbare woningen in álle dorpen
•    Zorgzame wijken met aandacht voor preventie en goede zorg dichtbij
•    Groene, gezonde buurten met ruimte voor wandelaars en fietsers
•    Sterke natuur, toekomstbestendige landbouw en kleinschalig toerisme
•    Echte participatie: plannen maken mét inwoners, niet over hen

NB. 10 maart avond over WONEN - voor iedereen in onze gemeente.
 

Column D66 - 24 januari 2026

D66 Berg en Dal – Thuis in alle dorpen

Wie door onze gemeente loopt of fietst, merkt het meteen: elk dorp heeft zijn eigen gezicht. Van de heuvels bij Groesbeek tot de dijken in de Ooijpolder, van de dorpskern van Beek tot Millingen aan de Rijn. Verschillend, maar ook opvallend hetzelfde. Want overal wonen mensen die zich inzetten voor hun straat, hun vereniging, hun school of het dorpshuis. Dat is de kracht van Berg en Dal.


Die kracht zien wij als D66 Berg en Dal elke dag. Bij vrijwilligers die sportclubs draaiende houden. Bij inwoners die met ideeën komen voor hun buurt. Bij ondernemers die vernieuwen, met oog voor de omgeving. Het laat zien dat onze dorpen springlevend zijn. Tegelijk horen we ook zorgen. Inwoners geven aan dat plannen soms al ver gevorderd zijn voordat zij worden betrokken. Dat voelt niet goed, want besluiten raken het dagelijks leven in de dorpen.


Wij geloven dat het anders kan én beter. Door inwoners vanaf het begin te betrekken bij plannen voor wonen, verkeer, energie of de openbare ruimte. Door niet alleen te informeren, maar echt te luisteren. Want wie weet beter wat werkt in een straat of dorp dan de mensen die er wonen?


De afgelopen jaren hebben we laten zien dat deze manier van werken resultaat oplevert. Samen met inwoners en andere partijen maakten we het mogelijk dat verenigingen hun gebouwen konden isoleren, waardoor hun energierekening omlaag ging. In de Polder komt een nieuw wandelpad bij de Ooijse Graaf, een echt dorpsommetje. In Breedeweg bleef de kerk in handen van de gemeenschap. Met het nieuwe kindcentrum op De Horst investeren we in de toekomst van onze kinderen. De verkeersveiligheid in Berg en Dal, Beek en Leuth gaan we verbeteren. Het marktplein in Groesbeek wordt opgeknapt, wij zorgen er voor dat het leeft, uitnodigt en veilig is.


Voor ons staat één ding centraal: een gemeente die gezond, leefbaar en verbonden is. Waar je veilig kunt fietsen, prettig kunt wonen en elkaar kunt ontmoeten. Waar natuur en landschap worden beschermd en zorg dichtbij is. Dat vraagt om keuzes met oog voor de lange termijn en altijd met de menselijke maat. Daarom zetten wij de komende jaren onder andere in op:


•    Wonen in je eigen dorp: betaalbare woningen voor starters, gezinnen en ouderen.
•    Veilige straten en routes: meer ruimte voor fietsers en voetgangers, veilige schoolroutes.
•    Gezonde en groene leefomgeving: aandacht voor groen, bewegen en ontmoeten.
•    Een open en luisterend bestuur: inwoners vanaf het begin betrekken bij plannen.


Berg en Dal maken we samen. Elke dag opnieuw, in elk dorp. Met vertrouwen in elkaar en ruimte voor initiatief. Dat is waar wij ons voor inzetten: thuis zijn in alle dorpen.


Jos Verstegen, Jelbrich de Vries & Marlou van Grinsven-Peters – D66 Berg en Dal
 

Column VVD - 24 januari 2026

Als inwoners en ondernemers verantwoordelijkheid nemen, moet de gemeente vertrouwen geven!

In Berg en Dal bruist het van ideeën. Buurtinitiatieven, evenementen door ondernemers georganiseerd, nieuwe woningbouwinitiatieven, het zijn al deze mensen en initiatieven die onze gemeente levendig maken. Die betrokkenheid is goud waard. Toch merk ik steeds vaker: goedbedoelde plannen stranden in een woud van regels, vergunningsprocedures en formulieren. Het gevolg? Energie en motivatie lopen terug, initiatief stagneert, precies het tegenovergestelde van wat we nodig hebben.

Neem bijvoorbeeld een ondernemer die een leegstaand pand in het dorpscentrum nieuw leven wil inblazen met een combinatie van restaurant en avondhoreca. Een plan dat zorgt voor meer levendigheid, extra werkgelegenheid en een aantrekkelijker centrum. Maar voordat het eerste biertje kan worden geschonken, volgen er maanden van aanvragen, onderzoeken en afstemming. Vaak hoort de ondernemer wat níét kan i.p.v. van wat wél kan. Zo verdwijnt enthousiasme, terwijl juist dit soort initiatieven onze dorpen sterker maken.

Of neem de recente discussie rond vakantiewoningen in onze gemeente. De gemeente kiest nu voor een strenge aanpak tegen illegaal verblijf. Dat lijkt goed voor leefbaarheid en het toerisme in onze gemeente. Het tegenovergestelde is uiteraard waar. In deze vakantiehuisjes komen geen toeristen, zolang we niet voor die toerist ook een leuk verblijf kunnen garanderen. En dus wordt leegstand en verloedering voorkomen door woningzoekenden in de vakantiehuisjes te plaatsen. Misschien niet juist volgens het regeltje. Wel helpt het ook een maatschappelijk probleem aan te pakken, want woningen laten nog lang op zich wachten in onze gemeente. Dit moet soepeler en we moeten anders kijken naar dit soort ontwikkelingen: Hoe kunnen we het toerisme verbeteren, hoe kunnen we meer huizen bouwen, hoe kunnen we onze prachtige gemeente nog aantrekkelijker maken.

Dat brengt ons bij de kern: regels zijn noodzakelijk voor veiligheid, leefbaarheid en rechtsgelijkheid. Maar als de stap naar initiatief altijd langs een bureaucratische hindernisbaan moet, verliezen we dat wat onze dorpen zo sterk maakt: de kracht van eigen verantwoordelijkheid. Daarom pleit ik al jaren voor een gemeente die méédenkt in plaats van tegenwerkt; die niet bij elk plan “sorry, dit kan niet” zegt, maar “vertel ons wat je wilt bereiken en hoe we kunnen helpen”. Een gemeente die uitgaat van vertrouwen in plaats van wantrouwen.

Natuurlijk moet ieder initiatief binnen de kaders van wet- en regelgeving passen, maar vaak kun je die kaders ook buigen bij goede ideeën. Als inwoners en ondernemers verantwoordelijkheid nemen voor onze gemeente, dan is ondersteunen het minste wat we kunnen doen, in plaats van te frustreren.

Berg en Dal kan een gemeente zijn waar ideeën niet stranden in procedures, maar dan moeten we er samen naar handelen. Dat is liberaal, dat is lokaal, en vooral: dat is toekomstgericht.

Remco Hammer, lijsttrekker Berg en Dalse VVD