Gehandicaptenparkeerkaart
Heeft u een langdurige (= meer dan een half jaar) beperking en kunt u moeilijk of niet lopen? Is het nodig dat u dicht bij de ingang van winkels of kantoor kunt parkeren? Vraag dan een Europese gehandicaptenparkeerkaart aan. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. U kunt ook een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u geen eigen voertuig heeft.
Welke soorten gehandicaptenparkeerkaarten kunt u aanvragen?
Bestuurderskaart
- U kunt zelf een auto besturen;
- U heeft een geldig rijbewijs;
- U kunt met krukken, stok of een rollator niet meer dan 100 meter lopen.
Passagierskaart
- U kunt niet zelf een auto besturen;
- U kunt met krukken, stok of een rollator niet meer dan 100 meter lopen;
- U heeft de hulp van een begeleider altijd nodig. U kunt dus niet een korte tijd zelfstandig wachten totdat de bestuurder de auto heeft geparkeerd, zoals bij een ziekenhuisafspraak;
Kinderen onder de 18 jaar kunnen ook in aanmerking komen. Ze moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen
Combinatie van bestuurders- en passagierskaart
- U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen.
Instellingenkaart
Het bestuur van een zorginstelling waar gehandicapten verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dit kan alleen geregeld worden door een afspraak te maken.
Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
U kunt een gehandicaptenparkeerplaats op 2 verschillende manieren aanvragen:
Digitaal
De snelste manier om een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen is online met DigiD:
Digitaal aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
Afspraak op het gemeentehuis
Regelt u dit liever op het gemeentehuis, maak dan een afspraak. U kunt een afspraak maken bij in het gemeentehuis in Groesbeek of servicepunt Burgerzaken in Millingen.
Digitaal aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
Wat heb ik nodig bij de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart
- Doet u de aanvraag in het gemeentehuis of bij een servicepunt? Dan moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen. En een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Vraagt u de parkeerkaart online aan met DigiD? Dan is een identiteitsbewijs niet meer nodig. Doe dan een kleurenpasfoto in een envelop. De pasfoto moet voldoen aan de pasfoto-eisen. U kunt de envelop met pasfoto afgeven bij de receptie van het gemeentehuis. Schrijft u op de achterkant van de pasfoto uw naam met voorletters en uw geboortedatum. Schrijf op de envelop schrijft: Sociaal team – GPK. U kunt de pasfoto met naam en geboortedatum achterop ook opsturen naar:
Gemeente Berg en Dal
t.a.v. Sociaal team-GPK
Postbus 20
6560 AA Berg en Dal.
Parkeerkaart ophalen of thuis laten bezorgen
U kunt tijdens uw afspraak aangeven of u uw gehandicaptenparkeerkaart persoonlijk komt ophalen op het gemeentehuis in Groesbeek of (gratis) thuis wilt laten bezorgen .
Ophalen
U krijgt telefonisch bericht als de kaart klaar is en wanneer u deze kunt ophalen bij de receptie op het gemeentehuis in Groesbeek.
Thuisbezorgen
Uw kaart wordt thuisbezorgd door Dynasure, een bezorgbedrijf voor waardepapieren. Zij nemen contact met u op over de bezorging. Het duurt ongeveer een week langer tot u de gehandicaptenparkeerkaart in uw bezit heeft dan als u hem zelf komt ophalen.
Wat kost het?
In 2025 kost het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart in Berg en Dal € 52,55. Dit noemen wij legeskosten. U betaalt deze kosten ook als wij uw aanvraag afwijzen en u de parkeerkaart niet krijgt. Vraagt u een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aan omdat uw oude kaart verloren, beschadigd of gestolen is? Dan betaalt u opnieuw kosten.
Bij verlengingen van kaarten met een geldigheidsduur korter dan 5 jaar kan het zijn dat u de kosten terugkrijgt. U betaalt namelijk eens per 5 jaar legeskosten.
Medisch onderzoek
Om te bepalen of u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart heeft de gemeente een medisch advies nodig. Hiervoor krijgt u een onderzoek bij een onafhankelijke medische instantie (Argonaut). Argonaut adviseert de gemeente of u wel of niet een gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Argonaut neemt contact met u op voor een afspraak. U betaalt geen extra kosten voor het onderzoek.
Gebruikt u medicijnen of bent u in behandeling bij een specialist? Neem dan informatie hierover mee, zoals afspraken- of medicijnkaarten.
Is uw handicap chronisch? En hebben wij (of een andere gemeente) de gegevens over uw handicap al van een onafhankelijke medische instantie? Medisch onderzoek is dan niet altijd nodig
Geldigheid gehandicaptenparkeerkaart
Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Of korter, als artsen verwachten dat er binnen 5 jaar herstel mogelijk is. U moet de verlenging zelf op tijd aanvragen. Doe dat minimaal 12 weken voor de vervaldatum. Uw gemeente heeft tijd nodig om uw aanvraag te beoordelen.
Is uw kaart kwijt of gestolen?
Is uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, gestolen of beschadigd? U kunt bij de gemeente een vervangende kaart aanvragen. Bij verlies of diefstal moet u eerst aangifte doen bij de politie. Met het proces-verbaal kunt u een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.
De vervangende gehandicaptenparkeerkaart is net zo lang geldig als uw oude kaart nog geldig zou zijn. Als uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, gestolen of beschadigd is en u vraagt een nieuwe kaart aan moet u nogmaals de kosten van een gehandicaptenparkeerkaart betalen.
Hoe lang duurt het?
De procedure tussen aanvraag en uitreiking duurt maximaal 12 weken.