In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam;
  • adres;
  • woonplaats;
  • geboortedatum.

Online aanvraag particulier

U kunt uw uittreksel Basisregistratie Personen direct online aanvragen met DigiD:

Aanvraag uittreksel BRP

Afspraak maken

Regelt u dit liever in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak bij het gemeentehuis in Groesbeek of het servicepunt Burgerzaken in Millingen. 

Maak een afspraak(externe link)

Online aanvraag organisatie

Ook bedrijven en organisaties zoals bijvoorbeeld advocaten, notarissen, gerechtdeurwaarders, levensverzekeringen en bewindvoerders kunnen het uittreksel direct online aanvragen. Hiervoor moet u, als bedrijf of organisatie inloggen met e-Herkenning. U heeft een eHerkenningsmiddel nodig met betrouwbaarheidsniveau niveau 2+ of hoger.

Aanvragen vanuit het buitenland

Wilt u een uittreksel BRP aanvragen vanuit het buitenland, dan kunt u hiervoor alleen terecht bij een van de RNI-loketten(externe link).

Hoe werkt het?

U kunt als ouder een uittreksel BRP aanvagen voor een minderjarig kind dat op het zelfde adres woont.

Wat moet ik doen?

Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf;
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar;
  • iemand die u hebt gemachtigd.

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten(externe link). Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe. Houd er rekening mee dat dit enkele werkdagen kan duren.

Wat heb ik nodig?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD(externe link)
  • als notaris of advocaat een e-Herkenningsmiddel op betrouwbaarheidsniveau 2+ of hoger. Lees meer over eHerkenning.
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld. Let op: bij het servicepunt Burgerzaken in Millingen kunt u alleen pinnen, niet contant betalen.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Kosten

De legeskosten voor een uittreksel uit de basisregistratie personen bedragen in 2024:

€ 11,20 

Bij een online aanvraag bedragen de kosten € 8.65

Als u het uittreksel voor een buitenlandse instantie nodig heeft, heeft u een internationaal uittreksel uit de basisregistratie personen nodig. De kosten van een internationaal uittreksel uit de basisregistratie personen bedragen € 15,80