Waarom is het zo druk bij het Sociaal Team?
Het is al lange tijd erg druk bij het Sociaal Team van de gemeente. Inwoners die een aanvraag doen voor een rolstoel, huishoudelijke hulp, begeleiding of jeugdzorg moeten vaak weken of maanden wachten voor hun aanvraag wordt afgehandeld. Wat is er aan de hand?
De lange wachttijd heeft meerdere oorzaken
“We vinden het verschrikkelijk dat onze inwoners soms zo lang moeten wachten, maar de situatie is ingewikkeld”, legt wethouder van de Scheur uit. We krijgen steeds meer aanvragen binnen voor hulp. Dat heeft allerlei oorzaken. Bijvoorbeeld zorgen om veiligheid of over klimaatverandering. Maar ook door de komst van sociale media en prestatiedruk. Vroeger kreeg 1 op de 20 kinderen hulp. Nu is dat 1 op 7. En er zijn natuurlijk steeds meer ouderen die ook nog langer thuis blijven wonen. De helft van onze inwoners is ouder dan 65!”
De gemeente moet mensen doorverwijzen
Bij de aanvragen gaat het vaak om hulp die de gemeente niet zelf kan bieden. Waarbij de gemeente mensen moet verwijzen naar andere hulporganisaties. Bijvoorbeeld naar een behandelaar als het gaat om een kind met psychische problemen. Of iets moet bestellen bij een leverancier van bijvoorbeeld woningaanpassingen. Of als er een verklaring van een arts nodig is. Bij al die andere organisaties is er een tekort aan personeel. Of, in het geval de woningaanpassing, ook een tekort aan grondstoffen.
Door de wachttijden kan doorverwijzen niet gelijk
Door de wachttijden kan de gemeente mensen niet doorverwijzen naar de hulpverleners. Ze blijven bij de gemeente in beeld. Wethouder van de Scheur: “We kunnen die mensen niet echt helpen. Dat is heel erg. Want die mensen moeten wachten. En door dat wachten wordt de situatie waar ze inzitten alleen maar ingewikkelder en meer schrijnend. Maar we laten die mensen ook niet los. Want het gaat ons aan het hart. We proberen uit alle macht om te voorkomen dat situaties helemaal uit de hand lopen. Maar dat kost veel tijd van onze medewerkers.”
Sommige situaties krijgen altijd voorrang
Elke dag kijken medewerkers van de gemeente welke situaties het meest dringend zijn. Dat zijn de situaties waarbij de veiligheid van mensen in gevaar is. Bij huiselijk geweld. Of waar de ontwikkeling van een kind wordt geschaad. En dat betekent dat die aanvraag voor een rolstoel, begeleiding of huishoudelijk hulp nog weer langer moet wachten.
De gemeente wil de meest kwetsbare mensen helpen
Het probleem is ook dat de gemeente hulp moet bieden aan iedereen. Ook mensen met een ruim budget hebben recht op een bijna gratis scootmobiel of huishoudelijke hulp. “Ik vind dat heel frustrerend”, zegt wethouder Van de Scheur. “Kan er echt boos om worden. We willen de meest kwetsbare mensen helpen, mensen die zichzelf niet kunnen redden, die geen geld hebben, die geen netwerk hebben. Kun jij je hulp zelf regelen of betalen? Doe het dan! Betaal zelf de hulp of de scootmobiel. Dan kunnen wij onze hulp geven aan mensen die het echt niet zelf redden. Mijn moeder heeft ook hulp nodig, maar ik kan haar zelf helpen. Dan ga ik dat toch niet bij de gemeente vragen?”.
Hoeveel aanvragen krijgt de gemeente?
Er kwamen vorig jaar ruim 3.000 aanvragen binnen voor zorg waarbij de gemeente moest verwijzen naar andere organisaties. Er staan nu 220 aanvragen open voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, woningaanpassing, vervoer. De gemeente krijgt elke week 10 urgente aanvragen voor jeugdzorg. Zo urgent dat ze voorrang moeten krijgen op jeugdigen die al op de wachtlijst staan.
Wat doet de gemeente om de wachttijd te bekorten?
Wethouder Van der Scheur legt uit wat de gemeente doet: “Natuurlijk proberen we mensen zoveel mogelijk zelf te helpen met laagdrempelige hulp. Bijvoorbeeld door schoolconsulenten die samen met de ouders, het kind en de school helpen bij kleine problemen. Of door de inzet van een praktijkondersteuner bij de huisarts die kinderen en jongeren lichte psychische hulp kan bieden. Maar we proberen ook het netwerk rond gezinnen te verstevigen met vrijwilligers van Forte Thuis of Buurtgezinnen.
Wat kunnen mensen zelf doen?
Of we wijzen mensen op plekken waar ze gewoon zelf naartoe kunnen, zoals een praatgroep, een buurtsoepie of een winkel in tweedehands zorgmiddelen. Of naar de vrijwillige vervoersdiensten zoals Automaatje.
Sinds 17 september is ook de Wegwijzer Berg en Dal online. Daar kunnen mensen zien welke activiteiten en hulp er zijn in de gemeente waar ze zelf naartoe kunnen. Kijk op www.wegwijzerbergendal.nl. Zo proberen we de druk op de zorg te verminderen. En om onze inwoners te ondersteunen.”